Basisopleiding herstelgericht werken

Tijdens een schooljaar krijgt elke klasgroep te kampen met spanningen of conflicten. Soms gaan ook ouders zich ermee bemoeien. De druk rust op de schouders van de leerkracht. Hoe kan je in een dergelijk klimaat nog les geven of leerdoelen behalen?

Deze tweedaagse opleiding maakt je sterker in het omgaan met conflicten in de klas. Hoe kan je de zorgen die er in de klas zijn openlijk bespreken en tot een gedeelde verantwoordelijkheid komen? Hoe creëer je een klas waarin jongeren elkaar ondersteunen wanneer het moeilijk gaat en elkaar durven aanspreken op negatief gedrag.

Op dag 1 krijg je een introductie in het herstelgericht werken. Er worden je een aantal kaders en methodieken aangereikt die je een houvast bieden in het omgaan met complexe klasdynamieken.
Op dag 2 wordt er uitvoerig getraind in het voeren van verschillende vormen van cirkels (proactieve cirkel, koffietascirkel, crisiscirkel, steuncirkel,…).

Met deze opstart kan je je later trainen tot hergo-moderator.

  • Voor wie?
  • leerkrachten en leerlingbegeleiding
  • Wanneer?
  • 22-23 februari in Heule (volzet)
  • 19-20 april in Heule
  • Kostprijs opleiding:
    2-daagse opleiding + broodjes + boek: 280 €/persoon
  • Inschrijven + alle info: 
    stijn.deprez@ligand.be

 

 “Deze opleiding betekende een ommekeer in de manier waarop ik keek naar conflicten in de klas. Dagen kon ik wakker liggen van onopgeloste problemen. Het putte me uit. Met herstel leerde ik een manier kennen om kinderen mee verantwoordelijk te maken om wat er gebeurt in de klas”.
Leerkracht Lieve V.

“Ik ben fan van de cirkels. Het duurde een tijdje vooraleer de jongeren in mijn klassen dat ook waren. Nu vragen ze er naar!”
Leerkracht Pieter C.

“Na de vorming die ik twee weken geleden bij jullie volgde, heb ik gisteren mijn eerste herstelcirkel gemodereerd. Een groep van 16 vijfdejaars lag helemaal overhoop (kliekjes, roddelen, ruzies).  Ongelooflijk! Hoe de leerlingen hun ei kwijt konden.Hoe ze elkaar niet onderbraken, alles lieten binnenkomen en nadien gepast reageerden. En voor sommigen kwam het hard aan, zeker weten.
Hoe verder het gesprek vorderde, hoe groter ik de veiligheid voor hen voelde worden. Ze durfden de feiten en gevoelens benoemen en het werd geaccepteerd.
De klastitularis, die ook aanwezig was bij het gesprek, wist niet wat ze zag. Ik eigenlijk ook niet. Ik was al mee in het verhaal en nu ben ik helemaal overtuigd!
Blijf deze vorming verder zetten!”
Roeland V.